Aktualności

Czwarta edycja raportu Deloitte

3
07 / 10 / 2021

Według czwartej edycji raportu firmy doradczej Deloitte przychody klubów grających w rozgrywkach Pierwszej Ligi Piłkarskiej w sezonie 2020/2021 wyniosły 128 mln zł.

Tegoroczny raport „1 Liga finansowa” jest czwartą odsłoną opracowania przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte we współpracy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej, Pierwszą Ligą Piłkarską oraz klubami pierwszej ligi. Raport prezentuje przychody klubów piłkarskich uczestniczących w rozgrywkach w sezonie 2020/2021.

Łączne przychody wszystkich klubów uczestniczących w rankingu wyniosły 128,3 mln zł (bez uwzględnienia transferów), co w porównaniu z poprzednią edycją badania wskazuje na  wzrost o 37,2 mln zł (29 proc.). Warto dodać, że tym razem dane dotyczące przychodów obejmują pełen sezon ligowy, czyli okres od 1 lipca 2020 do 30 czerwca 2021 roku.

W strukturze przychodów klubów piłkarskich wciąż najistotniejszą rolę odgrywają wpływy komercyjne (73 proc.), a w dalszej kolejności wpływy z transmisji i premii za start w rozgrywkach krajowych (19 proc.) oraz przychody z organizacji dnia meczowego (8 proc.). Nadal ważnym źródłem przychodów są też wpływy z transferów – w sezonie 2020/2021 pierwszoligowcy zarobili dzięki nim 9 mln zł (w sezonie 2020/2021 najwyższe przychody z tytułu transferów uzyskały Korona Kielce – 2,81 mln zł oraz ŁKS Łódź – 2,16 mln zł).

Zwycięzcą rankingu przychodów jest Widzew Łódź (przychody na poziomie 17,12 mln zł). Drugie miejsce zajęła Arka Gdynia (12,73 mln zł), a trzecie Miedź Legnica (12,65 mln zł). ŁKS zajął siódme miejsce (7,90 mln zł).

Od dwóch lat Deloitte analizuje również dane dotyczące sponsorów. Kluby występujące w 1 Lidze uzyskały przychody z umów sponsorskich i reklamy w wysokości 38 mln zł (to 30 proc. wygenerowanych przez kluby przychodów ogółem). W sezonie 2020/2021 najwięcej wsparcia sponsorskiego otrzymała Arka Gdynia (6,16 mln zł przy 22 partnerach) i Górnik Łęczna (6,11 mln zł przy 19 partnerach). ŁKS zajął tu siódme miejsce (2,16 mln zł przy ośmiu partnerach). Największą liczbą sponsorów mogą pochwalić się Korona Kielce (38 partnerów) oraz Miedź Legnica (37 partnerów).

Jeśli chodzi natomiast o koszta ponoszone przez pierwszoligowców, to tutaj nadal ich największą część stanowią wynagrodzenia. Wskaźnik wynagrodzeń dla całej 1 Ligi kształtuje się na poziomie 57 proc. (w przypadku ŁKS Łódź – 119 proc.).

Raport do pobrania znajduje się TUTAJ.

Opracowane na podstawie informacji przesłanej przez Biuro Prasowe Deloitte


Sponsor strategiczny

Sponsorzy

Partner strategiczny

Partnerzy

Partnerzy

Partnerzy

Partnerzy

Partner techniczny

Partner medyczny